Dagens POL i vackert väder och fin terräng i Gälleberg, Hökenås.I en terräng med god sikt, stenfattigt, inga branter hade banläggaren Robert lagt bra banor med många kontroller. Vi, 132 deltagare, kunde bara njuta även om terrängen bitvis var tung uppför och blåbärsris och orientering hela banan.Rolf Einarsson
Natten till idag hade det regnat i Skövde så det var lite småblött på stigar och i mossar men vädret idag var soligt och lagom varmt. Banorna idag gick lite mer norrut från Hagenstugan och vi träffade på en hel del mindre grönområden och mossar utefter banan. Det fanns dock en hel del stigar som man kunde ta hjälp av för att hitta till kontrollerna.
Till orienteringen kom 138 löpare och större delen av dem stannade kvar för att äta sill och potatis som IF Hagen -medlemmarna serverade i Hagenstugan. Det är en fin tradition att avsluta vårsäsongen med fast i år har vi en tävling kvar på tisdag i Hjo.
Nytt program för hösten delades ut och vårens arrangörer tackades för välarrangerade tävlingar med applåder.
IF Hagens medlemmar med Uno Magnusson i spetsen som serverat lunchen fick också en mycket välförtjänt applåd.
Efter nästa veckas tävling kommer jag att räkna samman vårens tävlingsavgifter och skicka ut fakturor som vanligt. Jag kommer då att debitera 1 kr per start för att täcka kostnaden för utbyte av hjärtstartarens elektroder, vilket behöver göras vartannat år.
Bert Thorsson
Hjoibygdens OK arrangerade säsongens sista POL i härligt sommarväder vid Grenabo utanför Hjo. Bernhard Grenabo och Bertil Karlsson hade lagt banorna och Bernhard berättade att på gården Grenabo fanns i princip ingen skog när släkten tog över gården 1917. Bernhard hade varit med sin farfar och planterat skog och till och med varit med och avverkat den skogen och planterat ny.
Det var härlig terräng att springa orientering i, marken var jämn och det fanns ingen tung undervegetation och för det mesta var det öppen skogsmark. Några hyggen fanns men åtminstone det jag skulle korsa gick lätt att ta sig över. Däremot var det ganska kuperat. Bernhard sade före tävlingen att de kunde inte låta bli att lägga en kontroll uppe på en höjd där man hade fin utsikt över Vättern. Det var säkert denna säsongs vackraste kontrollpunkt, jag kunde inte låta bli att stanna och ta ett kort.
Säsongen började bra med tävlingar med 160 -180 deltagare , sedan har det minskat, idag var det 121 deltagare. Det innebär att medeltalet för den här säsongen blev 143 löpare per tävling, som i sig är en liten ökning jämfört med åren 2023-2025.
Nu tar vi ett litet sommaruppehåll innan SOK Träff välkomnar oss till POL vid Hammarnäset den 6 augusti.
Trevlig sommar! Vi kanske ses på O-ringen i Göteborg.
Bert Thorsson